Leerlingvolgsysteem
Om de ontwikkeling van uw zoon of dochter goed te kunnen volgen, gebruiken we diverse toetsen. In het rapportfolio vindt u de resultaten gebaseerd op de bij onze methodes horende toetsen. Daarnaast gebruiken we methode-onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld, afgekort als LIB). Deze toetsen zijn landelijk genormeerd en zijn bedoeld om de vaardigheid van leerlingen te vergelijken met die van andere leerlingen in eenzelfde jaargroep. De afname van deze toetsen start in groep 3.
Dit geeft een helder beeld waar uw kind staat in zijn/haar ontwikkeling en of het in staat is ook over een langere periode de geboden lesstof vast te houden. Zo kan de leerkracht nog beter inspelen op de behoeftes van uw kind.
De uitkomsten en resultaten van deze toetsen worden wanneer nodig toegelicht tijdens een gesprek op school. Er komt een uitdraai mee bij het rapportfolio.
Uitleg over de afkortingen, afname-momenten en niveaus/scores:
Afkortingen toetsen
AVI = analyse van individualiseringsvormen > een leestoets op tekstniveau
DMT = drieminutentoets > een leestoets op woordniveau
BL = begrijpend lezen
SP = spelling
RW = rekenen en wiskunde
Afnamemomenten
B = begin (van het schooljaar, d.w.z. afname in oktober alleen voor groep 8)
M = midden (van het schooljaar, d.w.z. afname in januari/februari)
E = eind (van het schooljaar, d.w.z. afname in mei/juni)
Scores
De gebruikte LIB-toetsen zijn landelijk genormeerd. Een toetsversie is genormeerd op het bijbehorende afnamemoment.
Om snel te zien hoe een leerling scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten, heeft Cito de niveau-indicaties I t/m V ontwikkeld. Bij deze indeling wordt uitgegaan van 5 groepen van 20%.
Leerlingen met een score ‘I’ behoren tot de hoogste 20%.
De 20% leerlingen met de laagste krijgen het cijfer ‘V’.
Het cijfer ‘III’ geeft de gemiddelde groep leerlingen aan.
Bij AVI hanteert Cito een zogenaamd functioneringsniveau: op welk niveau een kind snel en (bijna) zonder fouten een tekst kan lezen.
De AVI-indeling heeft 12 niveaus van AVI-start, M3, E3, M4, E4, M5 enzovoorts tot AVI-plus. Deze niveaus zijn gekoppeld aan de groepen in het basisonderwijs. Zo geeft AVI-M5 het leesniveau van de gemiddelde leerling halverwege groep 5 aan.
Nu ontwikkelt de leesontwikkeling van elk kind in zijn eigen tempo en kan het dus voor- of achterlopen op het gemiddelde niveau. Dat leerlingen in een klas van (lees-)niveau verschillen is normaal.
Contact
Basisschool de Regenboog
Regenboogstraat 1 • 4761 ZX Zevenbergen
0168 325 997 • info.regenboog@dewaarden.nl