Kwaliteit
Leerlingenzorg
Wat doet de Intern Begeleider op onze school?
Om de leerlingenzorg te coördineren en te structureren is op onze school een intern begeleider (IB) aangesteld. Is er meer nodig dan de juf of meester kan geven, dan zal de IB zich inzetten om extra zorg te regelen. Dat zijn bijvoorbeeld jeugdprofessionals vanuit het CJG, orthopedagogen, leerkrachtondersteuners en ambulante begeleiders vanuit speciaal onderwijs en logopedisten.
Vindt u dat uw kind extra zorg of aandacht nodig heeft? Ouders kunnen zelf aangeven bij de leerkracht dat er iets is met hun kind dat meer zorg vraagt.
In onze schoolgids (tabblad Schoolontwikkelingen) leest u over de 5 ondersteuningsniveaus.
Onderstaande documenten zijn opgesteld door de intern begeleiders van de scholen van Stichting de Waarden:
ondersteuningscontinuum De Waarden
Ondersteuningsketen De Waarden
Inspectie
Om onze kwaliteit te meten hebben we verschillende interne en externe ‘meetinstrumenten’ ter beschikking. Met externe kwaliteitsmeters bedoelen we o.a. de resultaten van de inspectiebezoeken op onze school, die ook op de internetsite van de inspectie te bekijken zijn. Verbeterpunten vanuit de inspectie vormen een basis voor ons beleid.
Binnen Stichting De Waarden hebben we de mogelijkheid een interne audit aan te vragen. De analyse van de resultaten wordt besproken met het team en de MR. Dit kan ook weer leiden tot nieuwe beleidsdoelen.
Elk schooljaar gaan we kijken of we de doelen die we zelf gesteld hebben bereiken en of we ze misschien moeten aanpassen. We evalueren het jaarlijkse beleidsplan en dat leidt tot nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Basis voor een goede kwaliteitszorg is voor ons transparantie en een goede en open communicatie tussen alle betrokkenen, waarbij zowel de positieve als de minder goede dingen besproken worden, zodat deze indien mogelijk verbeterd kunnen worden.
Gaan er zaken volgens u niet goed, bespreek ze met ons. Ook dit is voor ons van belang om uw zoon of dochter optimaal te begeleiden en zo te werken aan kwaliteitsverbetering.
Meer- en hoogbegaafden
Op De Regenboog komen we ook aan deze kinderen tegemoet. Voor hen bieden we in de groep de basisvakken in compactere vorm aan, zodat er tijd ontstaat voor verrijkende activiteiten. Het verrijken gebeurt deels in de klas, deels daarbuiten. We maken daarbij o.a. gebruik van de materialen en werkwijze van de Pittige Plustorens, met begeleiding van een leerkracht.
Als er veel zorg is rond een hoogbegaafde leerling kunnen we via het Expertisecentrum van de Stichting extra ondersteuning krijgen in het begeleiden van de leerling.
Contact
Basisschool de Regenboog
Regenboogstraat 1 • 4761 ZX Zevenbergen
0168 325 997 • info.regenboog@dewaarden.nl